6 Ağustos 2008 Çarşamba

NewSehir, Çömlek, Peri Bacaları, Horoz mu, Tavuk mu?




























Asmalı Konak dizisini çoğumuz biliriz. Dizi Nevşehir'de çekilmişti. Diziden sonra Ürgüp'ün şanı artmış, dizi oyuncularının gittiği yerler, kullandıkları malzemeler bu bölgede pazarlama faaliyeti olarak kullanılmıştı. Aradan yıllar geçti, gördüğüm kadarıyla oyuncu Dicle'nin şanı hala sürüyor buralarda. Yukarıda kafama taktığım yeşil örtü ve takış şekli Dicle'nin tarzından, ama benim çok hoşuma gitti ve takmak istedim. Bütün gün de o sıcakta doğrusu bana çok iyi geldi. :)
Nevşehir güzel memleket doğrusu. Ürgüp, Göreme, Avanos... Bugün buralarda tur attık. Kayınbabamın doğduğu toprakları, beyimgilin memleketini görmek üzere buraya teşrif ettik.
Avanos'ta çok fazla çömlek atölyesi var. Yukarıdaki fotoğrafta ustanın ve benim yapmaya çalıştığım çömlekleri görebilirsiniz. Seramik yapım geleneği Hititlilerden başlayıp, bugün babadan oğula geçen bir sanat olmuş. Atölyeler ve satış mağazaları müthiş serin ve eski yapılarını korumuş olmalarıyla dikkatimi çekti.
Kapadokya bölgesinin en önemli merkezi Ürgüp-Göreme ise bir harikaydı. Girişin ücretli olması ve turistlerle aynı parayı ödemek ortada bir haksızlık olduğunu düşündürmedi değil. Volkanik olaylar sonucu ortaya çıkan Peri bacalarını burada geniş bir alanda görmek mümkün. Bizans döneminde önemli bir din merkezi olduğu için yapıların her ikisinden birinin içinde dinsel kalıntılara, resimlere, sütunlara rastlamak mümkün. Özellikle çok fazla mezar alanları var. Yapıların içerisinde her odada mutlaka yemek masası olması çağlar boyunca insanların yemeğe ve düzene düşkün olduğunun bir kanıtı olsa gerek.
Efeciğin uykusu geldiği için çok fazla içimi dökmeyeceğim, ek olarak çok kısa; yukarıda Efe'nin tarlada şeker pancarlarının içerisinde göreceksiniz. Su içeçeğim diye tutturunca "yağmurlama"nın içine daldı, ve tabii ki sırılsıklam oldu, ayakları da çamur. Üstüne bir de poposunun üzerine düşünce başladı ağlamaya. Şehirli olmak kolay değil anlaşılan.

-Soru: Civcilerin cinsiyetini nasıl anlarsınız? -
-Cevap: Yukarıdaki resimdeki gibi gagalarından tutarsınız, eğer civciv kanatlarıyla, ayaklarıyla tüm gücüyle çırpınıyorsa erkek yani horoz; yok değil, sakin sakin bekliyorsa tavukkkkkk!

Son son son! (Efe bana çığırıyor!)

-Türkü: Kızılırmak ne ettin allu pullu gelini? (Rivayete göre dillere destan gelin atla köprüden geçerken, köprü uçuyor gelin Kızılırmak'a düşüp ölüyor...Bu türkünün hikayesini öğrenmek bana düştü buralarda, bakalım anlatacak birini bulmak lazım:)

Nevra'ya not: Meryem Nine ile henüz görüşemedim. Bildiği bir türkü var mı soracağım:)

5 yorum:

Leylan dedi ki...

Serpil! Bu ne güzellik! Tatil çok yaramış!

FYZ dedi ki...

Yaaa çok ksıkandım Serpilim, çömlek yapmışsın :(( bari yaptıklarını getir de teselli bulayım...

Bu arada civcivin cinsiyeti öyle belirlenmiyor, yanlış bilgilendirme yapmayalım lütfen :)

Burcu Kaptan dedi ki...

Serpilcim çok güzel yazıyorsun, ne cevherler varmış:) sen adım adım Anadolu yap bize biz de sana sponsor olalım:)

Nevra dedi ki...

Serpiş, sende bir Acun Firarda, Çağatay Yollarda, Mehmet Yaşin Lezzet Durakları"nda falan filan havası görüyorum.
"Efe banA çağırıyor" derken de az buçuk Muğla, Denizli yöresinde gezinmişsin anlaşılan. Egeliler de ismin -i ve -e halleri karışır genelde böyle. Seneye de Konya, Karaman bölgesini bize tanıtırsın artık, beyin de bi zahmet hanımköylü oluversin :)

Bu arada civcivlerin cinsiyeti derken de aklıma Vizontele Tuuuba geldi, anlayan anlar sanırım :)

Yaso dedi ki...

Leylan'a çok katılıyorum. Blogu açtığınız zaman ilk sayfada Serpil'in 3 fotoğrafı var. Üçünde de birbirinden güzel maşallah:)